Miego hormonas melatoninas reguliuoja mūsų miego ir pabudimo ritmą bei yra natūraliai gaminamas žmogaus organizme. Kaip maisto papildas, jis laikomas „stebuklingu vaistu“ geresniam miegui, todėl žmonės melatoniną vartoja miego sutrikimams malšinti. Tačiau tai nėra vienintelė melatonino funkcija – melatoninas vartojamas depresijai gydyti ir dar daugiau.

 

Kokia melatonino nauda sveikatai?

Šviesa ir tamsa yra būtinos šiam hormonui. Dienos metu (arba kai šviesu) mūsų kūnas slopina melatonino išsiskyrimą, o sutemus organizme stipriai padidėja miego hormono melatonino gamyba. Didelis melatonino kiekis sukelia mieguistumą bei tokiu būdu padeda greičiau užmigti. .

Tačiau su miegu susijusių problemų vis daugėja – dėl dirbtinės šviesos, naktinio ir pamaininio darbo, nesveiko gyvenimo būdo (daug valandų praleistų prie šviesaus išmaniojo telefono ar kompiuterio ekrano, nesveikos mitybos, alkoholio, kofeino, streso ir kt.) melatonino išskyrimo procesas sutrinka, natūralaus hormono kiekio ima trūkti. Trūkumas pasireiškia ir mums senstant - vaikams melatonino kiekis vakare padidėja net 12 kartų, o štai suaugusiems - tik 3 kartus.

Melatonino papildai yra kiek natūralesnė alternatyva nei stiprūs receptiniai raminamieji vaistai. Tačiau net ir papildus vartoti reikėtų tik tuo atveju, jei nepadeda kitos natūralios priemonės ir metodai (pvz., meditacija, vakarinis pasivaikščiojimas, raminanti arbata ir kt.).

Turėkite omenyje, kad neteisingai vartojamas melatoninas gali iššaukti šalutinį poveikį ir dar labiau sutrikdyti miegą. Norint lengviau užmigti, reikėtų vartoti apie 0,5 – 5 mg melatonino tablečių, miltelių arba purškalo pavidalu maždaug 30 minučių prieš miegą ir visada tuo pačiu metu. Rekomenduojame pradėti nuo mažiausios dozės. Čia rasite daugiau informacijos apie melatonino vartojimą.

 

Melatonino poveikis galvos skausmui, imuninei sistemai ir kt.

Šis miego hormonas geriausiai žinomas dėl savo poveikio miego sutrikimams, tačiau melatoninas turi ir kitų naudų.

Remiantis 2008 m. Reiterio ir Paredeso atliktu tyrimu, melatoninas turi antioksidacinį poveikį. Melatonino antioksidantai kovoja su laisvaisiais radikalais, kurie kenkia žmogaus organizmo ląstelėms. Tokiu būdu melatoninas dalyvauja palaikant įvairius mūsų organizmo mechanizmus.

Be to, tyrimai patvirtino melatonino naudą galvos skausmui ir migrenai. Po trijų mėnesių melatonino vartojimo (3 mg melatonino prieš miegą), tyrimo dalyvių galvos skausmų trukmė ir stiprumas sumažėjo.

 

Kokia melatonino nauda depresijai?

Sutrikusi melatonino pusiausvyra arba neišsimiegojimas ilgainiui gali turėti skaudžių pasekmių mūsų organizmui – fizinei ir psichinei sveikatai. Miegas yra sveikos imuninės sistemos pagrindas ir daro įtaką mūsų emocijoms, nes melatoninas taip pat prisideda prie laimės hormono serotonino gamybos. Taigi ilgalaikis melatonino trūkumo poveikis gali būti itin skausmingas.

Tai taip pat priežastis, kodėl daugelis žmonių kenčia nuo rudens depresijos. Esant tamsiems, pilkiems, lietingiems orams, melatonino kiekis organizme padidėja ir dieną. Jaučiamės pavargę, abejingi ir liūdni. Taip yra tiek dėl mažos serotonino gamybos, tiek dėl didelio melatonino kiekio, kuris didėja tamsiuoju paros metu. Taigi tokiu būdu melatoninas ir depresija „susijungia“.

Ilgai trunkantys ir sunkūs miego sutrikimai gali sukelti ne tik depresiją, bet ir kitų sunkių psichosomatinių ligų, tokių kaip šizofrenijos priepuoliai ar panikos sutrikimai. Depresija ir psichinės ligos dažnai eina koja kojon su sunkumais užmigti ir išsimiegoti.

 

Ar melatoninas tinka vaikams?

Vaikų miego trukmė Europoje kasmet vis mažėja, o tai lemia pažinimo sutrikimus, neurologines ligas, prastus mokymosi įgūdžius ir akademinius rezultatus bei elgesio problemas (pvz., ADHD).

Bet ar melatonino vartojimas galimas ir vaikams? Tam tikrų vaistų, kurių sudėtyje yra melatonino, vartojimas yra patvirtintas „vaikų ir paauglių nuo 2 iki 18 metų miego sutrikimams gydyti“. Jei nepadeda jokios kitos priemonės, vaikams nuo 2 metų (dažnai esant jau esamoms ligoms ir psichikos sutrikimams) galima skirti net vaistus, kurių pagrindą sudaro melatoninas. Tačiau gydymas melatoninu turėtų būti tik paskutinė išeitis ir, žinoma, tik pirmiausiai pasikonsultavus su gydytoju.

Tačiau visada iš pradžių rekomenduojame išbandyti kitas priemones. Štai keletas patarimų, kaip vaikai galėtų geriau užmigti be vaistų:

  1. Dieną daug mankštinkitės gryname ore.
  2. Sveika mityba ir reguliarios nedidelės porcijos.
  3. Jokių saldžių ar kofeino turinčių gėrimų, tokių kaip kola ar panašiai.
  4. Ramus vakaras (pvz., skaityti knygą, o ne žiūrėti televizorių ar dirbti kompiuteriu).
  5. Reguliarus laikas miegoti.
  6. Jei įmanoma, miegoti ramiame, tamsiame kambaryje.
  7. Išklausymas – jei vaikas patiria stresą, svarbu, kad jis galėtų pasidalinti savo baimėmis ir rūpesčiais.
  8. Bendras ritualas vakare (muzikos klausymasis, pasakojimas apie dieną, meškiuko atnešimas į lovą).

 

Kur įsigyti melatonino internetu?

Raw Powders siūlo netgi tris melatonino papildo alternatyvas - melatonino miltelius, melatonino tabletes ir melatonino purškalą.

Raw Powders asortimente galite rasti ir kitų, vitaminų, nootropikų papildų: Omega 3, Uridinas, Gaba, Bakopa, Ašvaganda, L-teaninas, Cholinas, bei Supermaistas ir kiti.

 

 

Šaltiniai:

https://www.deutsche-apotheker-zeitung.de/daz-az/2019/daz-28-2019/melatonin-fuer-schlaflose-kinder

https://www.test.de/medikamente/Schlafstoerungen-Kinder-Melatonin-5596541-0/

http://melatonin-info.com/de/gesunde-schlafmittel/5-uberraschende-vorteile-von-melatonin/

https://www.tk.de/techniker/magazin/life-balance/besser-schlafen/wie-viel-schlaf-braucht-der-mensch-2006852?tkcm=ab

https://www.cdc.gov/sleep/about_sleep/how_much_sleep.html

 

 

 



Autorė:
Kay Svegler
Communications, PR, American Studies, University of Leipzig
Journalist and freelance writer (e.g. Süddeutsche Zeitung, BILD, MDR etc.)
Former Senior PR Manager for Fischer Appelt, Sustainability and Diversity Manager for DKB